Ahad, 29 Jun 2008

FENOMENA SENI - FILEM KITA TANDUS AGAMA? BAHAGIAN I

Berjihad melalui filem. Ini lah kesimpulan perbincangan dalam rancangan bual bicara, FENOMENA SENI pada 13 Jun lalu. Rancangan yang ke udara pada jam 10 malam setiap Jumaat itu dikendalikan oleh pengacara Rosyam Nor. Siaran pada 13 Jun lalu membawa tajuk FILEM KITA TANDUS AGAMA? (wajib menekankan tanda soal pada tajuknya). Ahli Panel terdiri daripada Faisal Tehrani, Profesor Madya Razak Mohideen dan Bade Haji Azmi. Siapa tidak kenal ketiga-tiga nama ini.

Dalam rancangan itu, Faisal konsisten dengan pendapatnya sebelum ini bahawa filem kita memang ketandusan agama. Prof Razak pula mempertahankan dakwaan ini. Baginya, menjawab salam juga sudah dikira agama. Dia turut menjelaskan bahawa filemnya, ANAK MAMI mendidik penonton dari segi keagamaan iaitu “jangan mengumpat kerana perbuatan itu berdosa besar dari segi agama”. Malah penggiat filem yang diwawancara di luar studio juga bernada sama seperti Prof Razak. Antaranya termasuk lah penerbit Raja Alawiyah dan pelakon/pengarah Pierre Andre.

Akan tetapi Bade tidak pula defensif. Sebaliknya mengakui bahawa membikin filem agama adalah satu jihad. Namun, jihad ini sukar dilakukan kerana penerbit enggan membuat filem agama yang kemungkinan tidak laku di panggung. Bade dan pengarah-pengarah lain yang seangkatan dengannya sukar hendak berjihad kalau penerbit enggan membiayai penerbitan filem yang menelan belanja sekitar RM1.5 ke RM2 juta. Jadi, Bade berpendapat bahawa tanggungjawab jihad ini terletak pada orang-orang kaya Muslim yang berkesedaran agama. Mereka ini lah yang perlu ‘turun padang’ dengan cara membiayai penerbitan drama bertemakan Islam.

Namun, bercakap tentang orang kaya, rasanya mereka lebih minat membiayai pembinaan masjid berbanding filem. Pada fikiran mereka, filem adalah maksiat dan haram. Jadi, tidak ramai orang kaya Muslim – samada yang taat atau tidak – sedar akan kepentingan filem sebagai alat untuk mendidik generasi muda. Ramai yang menyumbang jutaan ringgit untuk masjid tetapi masjid kosong. Bapa remaja pun sukar hendak ke masjid, apatah lagi remaja.

Saya berpendapat kita masih ada harapan untuk berdakwah kepada remaja. Caranya ialah melalui medium yang pada fikiran mereka cool dan happening. Filem adalah salah satu daripada medium itu. Ini boleh dilakukan dengan syarat filerm itu tidak mencampuradukkan antara yang benar dengan yang salah. Dalam kata lain, filem itu syariah-compliant. Dialog jangan terlalu berkhutbah. Jangan ada unsur mahu menghukum atau memaksa penonton menerima pendapat pengkarya. Sekadar menggambarkan agama secara bersahaja dan santai. Biar mereka merasainya dengan jiwa. Rasanya cara ini lebih berkesan berbanding mengadakan program ceramah di masjid dan surau. Remaja kita (termasuk bapak-bapak mereka) mungkin tidak berminat dengan ceramah di surau.
Soalnya bagaimana hendak menarik minat golongan kaya dan pemilik modal Muslim untuk melabur dalam industri filem atas nama jihad? Sedangkan ramai yang menganggap bahawa filem adalah kerja maksiat, haram dan segala yang buruk-buruk sahaja.

Tiada ulasan: