Rabu, 23 April 2008

NASIB GOLONGAN “MIDDLE CLASS”

Inflasi makanan dunia sudah bermula. Harga makanan import mahal. Apa pun, kita terpaksa beli. Malaysia tidak mengeluarkan makanan sendiri. Sejak beberapa dekad lalu, ladang-ladang pertanian bertukar jadi kilang-kilang. Kini, kita bersedih di atas kegagalan proton. Tetapi Thailand, Taiwan dan Vietnam terus maju dengan industri bio-tech dan agro-tech. Mereka hasilkan makanan untuk eskport. Pak Lah cuba memperbetulkan kesilapan Tun Dr M dengan membangunkan bio-tech dan agro-tech. Namun, itu tidak pernah menjadi realiti. Kini, harga beras import naik mendadak angkara susutnilai Dolar Amerika (USD).

Emas ada negative colleration dengan USD tetapi positif dengan kadar faedah. Sekarang, USD jatuh, minyak naik, emas naik dan kadar faedah pun naik. Ini bermakna rakyat yang berhutang bank dan berkereta akan terasa “perit” sedikit.

Golongan pertengahan adalah golongan yang berhutang dengan bank untuk mendapatkan sedikit “harta”. Hutang ini memakan masa antara 20-30 tahun untuk diselesaikan. Hutang ini juga boleh diwariskan kepada generasi kedua dan ketiga. Golongan pertengahan juga adalah golongan yang paling banyak berkereta untuk ke tempat kerja. Jadi, masalah yg berlaku di Amerika Syarikat sekarang memang memberi kesan kepada golongan ini. Dalam kata lain, ia disebut sebagai “middle class”. Middle class pula terbahagi kepada dua iaitu “upper” dan “lower”.

Kebanyakan pemimpin negara termasuk dalam golongan “rich” - tidak ada hutang dengan bank tetapi ada aset yang banyak. Golongan “poor” di kampung tidak berhutang dengan bank dan tidak memandu ke tempat kerja. Jadi, masalah Amerika Syarikat tidak begitu memberi kesan kepada golongan “poor” dan “rich”.

Yang terkesan adalah golongan “upper middle class” dan “lower middle class”. Mereka mempunyai sedikit aset, tetapi lebih banyak liabiliti. Contohnya hutang rumah, hutang kereta, kad kredit, insurans, kad perubatan, personal loan, yuran sekolah swasta, yuran tusyen, ansuran barangan rumah, ansuran set pendidikan/buku anak-anak, ansuran kelab golf & rekreasi, ansuran kelab travel & holiday, ansuran barangan kesihatan, dsb. Golongan ini lah yang akan ‘menderita’ sekiranya hari ini Amerika Syarikat menyerang sebuah lagi negara di rantau teluk...

Tiada ulasan: