Rabu, 23 April 2008

ADA APA DI SEBALIK PERINTAH DAN LARANGAN TUHAN

Sejak kecil kita dididik untuk mematuhi perintah dan larangan Tuhan. Bagaimanapun, kita tidak pernah dididik untuk mengkaji rasional di sebalik perintah dan larangan itu. Akibatnya, apabila dewasa, kita menjadi terlalu pemilih. Kita hanya memilih perintah dan larangan yang kita suka sahaja.

Contoh paling mudah, tidak makan babi. Kalau sudah termakan, kena jelir lidah dan samak lidah. Tapi ada juga orang kafir yang tidak makan babi. Mereka mengkaji babi secara saintifik. Terbukti dalam binatang itu ada banyak kuman. Kuman itu tetap tidak mati sekalipun dimasak dengan api. Terdapat banyak penyakit merbahaya yang berpunca darinya.

“Khinzir phobia” di Malaysia sangat dasyat walaupun tidak pernah mengkajinya secara saintifik. Situasi ini kontras dengan larangan riba. Kita tidak pernah mengalami “riba phobia”. Padahal ayat-ayat tentang riba di dalam al-Quran amat keras nadanya. Kenapa “double standard”? Kenapa takut sangat pada babi tetapi tidak pada riba?

Keadaan ini berlaku mungkin kerana dua faktor. Pertama, orang Islam hanya
mengaji Quran tetapi mereka tidak mengkaji Quran. Kedua, mereka tidak mengkaji selok belok urusan dunia yang dilalui setiap hari.


Sebagai contoh, riba terjadi apabila :

• Bank pusat mencetak duit kertas melebihi rezab yang ada (kekayaan sebenar).

• Bank mencipta wang dengan cara memberanakkan satu simpanan pendeposit kepada tiga pemimjam (di negara rasuah ia boleh beranak kepada 24 pemimjam!)

• Peraturan Fractional Reserve Banking (FRB).

Ini menjadikan urusniaga sesebuah bank lebih berganda-ganda daripada duit yang sebenar. Angka komputer itu jauh lebih besar dari duit yang boleh dipegang dengan tangan dalam bank. Perbezaannya macam antara langit dengan bumi. Semuanya berlaku dengan cara memasukkan angka-angka elektronik dan menyamakannya setiap hari sebelum bank ditutup. Sekiranya semua orang pergi beramai-ramai untuk mengeluarkan duit masing-masing SECARA SERENTAK, bank tidak akan mampu memberikannya. Situasi ini sudah pun berlaku di negara-negara korup dan tidak stabil. Ia disebut sebagai keruntuhan bank. (The collapse of bank)

Semua bank di seluruh dunia terlibat dalam aktiviti ini. Ia berlaku sejak Amerika Syarikat menubuhkan Federal Reserved Department pada 1914. Aktiviti ini membawa mudarat dari segi jangkapanjang. Sekarang, ia sudah menunjukkan tanda-tandanya. Antaranya seperti penyusutan nilai wang, inflasi dan situasi ekonomi yang rapuh. Ini bermakna ekonomi sesebuah negara boleh turun dan naik secara mendadak. Selain itu, harga barang juga boleh naik secara mendadak tanpa memberi peluang kepada rakyat untuk membuat persediaan. Sebagai contoh, peningkatan harga beras import kerana menggunakan Dolar Amerika.

Semua keadaan ini berpunca daripada aktiviti penjanaan riba secara besar-besaran di seluruh dunia. Sekarang mari kita berbalik kepada ajaran asas dalam Islam. Apa-apa yg selamat untuk manusia, itu dibolehkan. Apa-apa yang tidak selamat untuk manusia, itu tidak boleh.

Justeru, tahu lah kita bahawa Allah melarang riba bukan kerana “saja suka-suka”.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Saya bersetuju dan amalan riba meranapkan negara.

Rasional Larangan Riba: http://muslimvillage.wordpress.com/2009/07/05/usury/