Rabu, 23 April 2008

KENAPA RUMAH MAKIN KECIL DAN MAHAL?

Sejak 30 tahun ini, rumah jadi semakin kecil dan mahal. Kenapa? Puncanya kerana penyusutan nilai matawang. Sebagai contoh, pendapatan RM1,000 sebulan pada tahun 1970 membolehkan orang duduk banglo dan bawa Volvo. Sekarang, tidak boleh beli apa-apa. Gaji sebanyal itu hanya cukup untuk makan sahaja.

Penyusutan matawang dan kenaikan kadar inflasi sejak 30 tahun ini menyebabkan kerajaan terpaksa mengawal harga makanan, barangan pertanian dan keperluan asas. Namun, kawalan harga menyebabkan ekonomi jadi tidak seimbang (Maksudnya senget atau berat sebelah). Bagi menyeimbangkan ekonomi , harga sektor hartanah terpaksa dinaikkan. Itu lah sebabnya kenapa rumah jadi semakin mahal dan kecil. Ini lah kesan langsung daripada susutnilai matawang dan inflasi.

Di negara yang kuat rasuah, masalah perumahan agak meruncing. Di India dan Indonesia misalnya, ada orang tidur di bawah jambatan. Peliknya, ini juga berlaku di New York.

Kenapa ini berlaku? Mulai 1970-an, Amerika Syarikat dengan sikap diktatornya itu telah memutuskan ikatan antara emas dengan USD. Sejak itu, semua negara di dunia bebas mencetak wang kertas tanpa bersandarkan apa-apa aset yang nyata (tangible). Hanya perlukan mesin cap duit. Sebelum itu, mereka sudah pun menubuhkan Federal Reserved Department dan memperkenalkan Fractional Reserved Banking (FRB).

Ini bermakna urusniaga sesebuah bank dan institusi kewangan adalah berganda-ganda melebihi duit sebenar. Ini menyebabkan inflasi dan nilai wang menyusut dari tahun ke tahun.

Tiada ulasan: