Ahad, 29 Jun 2008

DRAMA MELAYU BERTEMAKAN ISLAM

Berikut adalah teguran ikhlas dari seorang penonton drama Melayu.

Salam
Petang semalam saya tengok TV oasis berjudul `mencari nur khadijah'.
Citernya bagus, yang pompuannya tutup aurat, drama keIslamanlah tapi…
yang tak bestnya di akhir citer tu Eja sebagai adik ipar pegang tangan
abang iparnya untuk disatukan pada tangan Erma Fatima(kakak Eja dalam
citer ni). Diorang ni, tak kiralah penulis ke pengarah ke penerbit ke,
tak buat homework dulu ke sebelum buat citer ni. Mana boleh adik ipar
dengan abang ipar bersentuhan, itukan bukan muhrim. Kalau nak buat
citer keIslaman, janganlah tangkap muat je. Nak buat pahala, dapat dosa
lak. Nanti budak2 yang tak belajar pasal ni akan terikut2 dan mula tak
tutup aurat depan ipar duai ni. Saper nak jawab…..
"soufeeluqman@yahoo.com"


Ini jawapan saya :


Sebagai pengamal industri ini, saya melihat ada di antara pengamal berniat baik untuk berdakwah melalui medium ini. Sayangnya mereka kekurangan ilmu. Kebanyakan mereka berasal dari latarbelakang yang tidak menekankan budaya mencari ilmu, penyelidikan dan homework. Tidak ramai yang sekolah tinggi. Mereka ‘naik’ dalam bidang dengan bermula dari bawah, bukan dengan sijil, diploma atau ijazah. Mereka juga sering keluar masuk industri berdasarkan turun naik industri. Mereka keluar dari industri sewaktu ekonomi merudum dan 'tiada job'. Mereka masuk semula sewaktu ekonomi pesat dan 'ada job'. Suka diingatkan bahawa sekiranya berlaku musibah ekonomi, industri drama Melayu tempatan lah yang paling terjejas teruk. Ini adalah kerana industri ini sangat kecil dan menjana pulangan pendapatan yang sangat sedikit.

Apa pun, kesedaran agama sedikit sebanyak ada di kalangan segelintir pengamal. Bukan semua pengamal lupa pada Tuhan atau tidak berTuhan. Namun, golongan ini perlu bimbingan daripada orang berilmu. Mereka perlu mendekati orang berilmu, serius memperbaiki diri dan belajar. Orang berilmu pula perlu mendekati mereka dengan ikhlas. Jadi, masing-masing kena buang ego dan saling mendekati. Baru lah produk filem dan drama kita akan lebih berjaya di masa depan. Berjaya maksudnya dari segi sentuhan agama, budaya, intelek, sosial dan sebagainya.

Kepada pengamal yang belum ada kesedaran, orang berilmu perlu menegur dan menasihati secara berhikmah. Tidak baik menggunakan nada yang keras, menghina atau menghukum. Ini akan lebih menjauhkan pengamal dengan orang berilmu. Sekalipun, apa yang dikritik itu betul, pengamal akan berasa sukar hendak menerimanya kerana ingin mempertahankan ego. Apa yang selalu berlaku ialah orang berilmu itu mungkin menang dalam perdebatannya, tetapi dia gagal menawan hati orang yang dinasihati.

Selain itu, pengamal yang sudah ada kesedaran agama, jangan lah terus meninggalkan bidang ini. Terus lah kekal dalam bidang ini dengan niat untuk menghasilkan produk yang baik. Wadina sudah membuktikannya tetapi yang lain-lain mengambil keputusan untuk terus berundur dari bidang ini. Alasan mereka, bidang ini bercanggah dengan syariat Islam.

Pengamal yang kekal dalam industri perlu cuba menjadikannya 'syariah-compliant'. Sebagai contoh, Wardina menolak semua skrip yang tidak selaras dengan syariat seperti adanya adegan berpegang tangan antara lelaki dan perempuan bukan muhrim. Pada mulanya, beberapa penerbit merungut juga dengan syarat itu. Namun, akhirnya ketegasan Wardina menyebabkan penerbit terpaksa akur.

Sementara pengamal yang berkesedaran agama kekal dalam industri, orang berilmu dari luar perlu lah juga masuk ke dalam industri. Orang berilmu yang banyak duit, boleh membiayai penerbitan filem & drama. Terbitkan drama yang baik-baik saja, bukan yang merapu. Jadi misi berdakwah melalui medium seni ini akan lebih mudah. Sebagai contoh, Abu Hassan Morad yang konsisten dalam menerbitkan drama dakwah.

Bagi orang berilmu yang tidak mempunyai modal berjuta, bolehlah menyumbang idea. Contohnya, seorang ustaz ada memberi idea kepada pengarah Jinggo dan isterinya pelakon Shiela Rusly semasa di Mekah. Balik dari Mekah pasangan suami isteri itu menerbitkan "Demi Masa". Shiela Rusly pula sudah bertudung sekarang.

Kita harap banyak lagi kes seperti ini di masa akan datang. Jika tidak, bila tiba waktu Maal Hijrah, Maulidur Rasul, Raya Haji, penerbit drama akan tangkap muat saja cerita apa yang ada. Buat pula tergesa-gesa kerana stesyen TV sudah minta untuk tayangan. Mahu tidak mahu, terpaksa penuhi slot yang ada. Homework dan research pula diketepikan kerana faktor masa terhad. Apabila pengamal kurang berilmu, itu lah "agama" yg kita tonton di TV pada hari sambutan agama. Apatah lagi sekarang TV9 dan Astro Aosis menyediakan banyak slot untuk drama bertemakan agama. Biasanya, bagi memenuhi permintaan stesyen berkenaan, penerbit akan memasukkan agama yang bersifat kosmetik semata-mata. Sedangkan jiwa atau intipati drama itu masih bersifat sekular. Penonton pula terpaksa menonton kerana tiada pilihan lain.

Tiada ulasan: