Ahad, 29 Jun 2008

KENAPA DRAMA MELAYU TERUK?

Jawapannya terletak pada industri itu sendiri. Industri drama (kalau lah boleh disebut industri) berkembang pesat sejak akhir-akhir ini berikutan tumbuhnya beberapa stesyen baru yang menawarkan slot drama Melayu. Akan tetapi kita kekurangan “talent”.

Talent bermaksud penulis skrip, pengarah, pengurus produksi, jurukamera, mekap artis, wardrobe, propman dan sebagainya. Oleh kerana culture dalam industri ini memerlukan seseorang “start from scratch” yakni belajar dari pengalaman dan kesilapan, talent yang baik mesti ada pengalaman kira-kira 10 tahun. Tapi, talent yang keluar masuk industri sesuka hati dan industri yang “booming” dan “merudum” sesuka hati, menyukarkan terhasilnya satu pasukan talent yang mantap. Kita buat filem dan drama bila ada duit dan ada slot sahaja.

Slot drama Melayu mula meriah sekitar 1995-97 apabila Astro dan NTV7 ditubuhkan. TV3 pula mula memperuntukan lebih banyak slot drama Melayu. Tetapi ia lumpuh ketika ekonomi gawat 1998. Hanya 2-3 tahun kebelakangan ini industri kembali aktif . Ini menyebabkan penggiat industri keluar masuk industri secara tidak konsisten. Tambahan pula industri ini kecil berbanding IT, manufacturing, construction, banking, aeroangkasa, etc. Kita tidak eskpot drama kita sebagaimana kita ekspot sawit atau proton saga.

Lantaran itu, ada penerbit yang masuk dalam industri kerana hendak buat untung atas angin di waktu industri “booming” atau ketika ada “cable” dengan stesyen. Mereka berhenti buat bila industri lembab atau “cable” sudah berhenti dari stesyen. Mereka ini tidak pernah berjaya memantapkan kemahiran ‘kepenerbitan’ mereka. Produk mereka hancur kerana tiada pengalaman. Ada kala mereka “sub” atau “JV” dengan orang berpengalaman tetapi ditipu. Setengah kes, mereka pula menipu orang yang mereka “sub” atau “JV” itu.

Ada sesetengah ahli perniagaan berminat untuk diversify jenis perniagaan lalu memilih untuk menerbitkan drama Melayu. Kata lah dengan modal sebanyak RM5 juta untuk menubuhkan sebuah syarikat produksi yang ala-ala Grand Brilliance atau lebih kecil dari itu. Namun, setelah mengetahui bahawa margin keuntungan dalam bisnes ini adalah kecil, mereka pun menarik diri. Alasan mereka, "lebih baik saya jual simen atau batu kepada industri pembinaan...(yang tentunya profit margin besar)..."

Ada juga ahli perniagaan yang masuk dalam industri dengan niat hendak 'menghimpit' aktres kesukaan. Namun, kerana niat yang tidak baik, produk jadi hancur. Atau mereka menarik diri dari bidang ini setelah aktres yang diidamkan itu enggan melayan walaupun ditawarkan sebagai 'main cast' atau 'leading role'.

Dari segi talent pula, ada talent bagus bertindak keluar dari industri kerana kecewa dengan banyak perkara. Antaranya underpaid, overworked, tidak profesional, menjadikan sekadar hobi, passion atau glamor. Kadang-kadang talent yang bagus keluar kerana timbul kesedaran agama. Mereka berpendapat kerja ini adalah haram di sisi agama.

Ramai talent yang bagus atau lulusan sekolah filem enggan masuk dalam industri ini kerana bayaran kurang. Mereka memilih advertising yang bayarannya cukup lumayan. Selain itu, ada talent bagus yang enggan masuk kerana ingin mempertahankan ideologi dan prinsip. Mereka ini adalah graduan sekolah filem terutama yang menjadi best student, dapat ijazah kelas pertama atau sekurang-kurangnya TOP 5 dalam kelas (berdasarkan markah projek kelas mereka). Di sekolah, mereka dibasuh oleh pensyarah untuk mengkaji filem yang mempunyai intelek tinggi dari Iran, Itali, Perancis, etc. Namun, bila keluar dari sekolah, mereka berhadapan dengan kehendak stesyen TV yang mahukan produk yang mengikut selera penonton.

Masalah lain, industri drama berpotensi untuk lumpuh sekiranya berlaku musibah ekonomi. Gawat 1997 adalah bukti. Jadi, tidak ramai yang berani untuk serius dalam industri ini kerana bimbang musibah itu akan berulang. Mereka sekadar menjadikannya sebagai ‘passion’ dan mempunyai kerja atau bisnes lain yang tidak ada kaitan dengan filem. Boleh dikatakan ramai talent mempunyai dua jenis pekerjaan yang berlainan. Ini menyukarkan tumpuan atau fokus mereka terhadap kerja drama.

Tiada ulasan: