Rabu, 24 September 2008

ZAKAT...SATU IBADAH PENTING

Zakat adalah rukum Islam ke-empat. Dalam Quran, Allah sentiasa menggabungkan zakat dengan solat dalam satu ayat. Allah menyebut solat dahulu kemudian diikuti dengan zakat. Ini bermakna zakat adalah satu ibadah penting sebagaimana solat.
Selain itu, zakat adalah diambil, bukan diberi. Dalam Surah At-Taubah, Allah berkata, "ambil lah daripada harta mereka". Ini bermakna Allah menyuruh pemerintah mengambil sebahagian daripada harta orang kaya untuk diagihkan kepada orang miskin. Pada zaman kegemilangan Islam, pemerintah cukup sedar tentang perintah ini. Sebagai contoh, pada zaman pemerintahan khalifah Islam ke-2, Saidina Abu Bakar, beliau mengisytiharkan perang kepada sesiapa yang degil tidak mahu mengeluarkan zakat. Pada zaman Umar Abd Aziz, tidak ada orang yang miskin kerana semua orang kaya mengeluarkan zakat dan ia diagih-agihkan oleh pemerintah dengan adil dan saksama.

Namun, zaman sekarang bukan lah zaman kegemilangan Islam. Sebaliknya zaman kemerosotan Islam. Orang Islam tidak menganggap zakat sebagai ibadah penting seperti solat. Sebaliknya menganggap zakat seperti sedekah biasa. Pemerintah pula tidak menjalankan penguatkuasaan ke atas mereka yang enggan menunaikan zakat.

Artikel ini dipetik dari Kenyataan Akhbar Akademi Muamalah Malaysia Sdn Bhd. Pengerusinya adalah Ir. Umar Azmon Amir Hassan. Akademi ini ditubuhkan untuk mengembalikan cara muamalah yang tepat lagi betul berdasarkan hukum Islam. Ia beralamat di Lot 408-B, Kompleks Diamond, Bangi Business Park, Jalan Medan Bangi, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor. Nombor telefon : 03-8210 1933, Faks : 03-8210 1733, e-mel : ypilmu@yahoo.com

Tiada ulasan: