Rabu, 24 September 2008

HARI ULANG TAHUN

Semalam, 22 September, birtday saya. Tapi saya terlupa. Sibuk menghubungi wartawan untuk liputan Majlis Muamalah Malaysia (MMM) yang mengadakan program zakat harta menggunakan beras kepada golongan miskin di flat PPR Jalan Jelatek, dalam daerah Titiwangsa, Kuala Lumpur. Akan tetapi, semua wartawan yang dijemput tidak hadir. Saya kecewa. Ketika majlis berlangsung, baru saya sedar tentang hari lahir apabila adik menghantar SMS. Biasanya, saya menyambut hari lahir dengan acara makan-makan bersama keluarga. Tahun ini tiada sambutan. Saya jalani hidup di hari istimewa seperti hari biasa yang lain. Sempat bermuhasabah sahaja. Selama 38 tahun hidup di dunia, saya rasa sumbangan pada masyarakat sangat lah kecil. Saya malu pada Allah. Allah berikan usia sepanjang ini tetapi tidak banyak perkara bermanafaat kepada ummah yang saya lakukan. Sejak usia 20 tahun, saya membabitkan diri dengan aktif dalam beberapa pertubuhan sukarela (NGO). Namun kecewa akhirnya bila mendapati NGO-NGO itu lebih bertujuan untuk menjaga kepentingan pemimpin berbanding berbakti kepada ummah. Tidak terkecuali memperalatkan agama untuk kepentingan duniawi. Saya kecewa, kesal dan sedih. Ternyata saya berjaya diperdaya oleh tokoh-tokoh yang pandai berpura-pura dan mempengaruhi. Kini saya bebas daripada mana-mana NGO. Namun tidak keberatan untuk membantu sesiapa atau mana-mana organisasi yang saya percaya kejujurannya. Buat masa ini saya mahu bersendirian, berfikir, bermuhasabah dan menilai orang atau perkara dengan mata hati. Al-maklum lah ramai sangat musang berbulu ayam sekarang. Mungkin ini agaknya azam hari lahir saya - mahu lebih berhati-hati dalam semua perkara.

Tiada ulasan: